Dramatisk Köpenhamnsresa med motorhaveri

Klockan 13.20 10 september gick vi ut från hemmahamn tillsammans med T & M, vinden var 1,3 m/s i Höganäs, halvklart väder, vattnet runt 15 grader, i luften ungefär lika mycket. Det första etappmålet var sjömacken i Norra hamnen. Där kunde man inte tanka för mer än 990 kronor (66 liter disel) i taget, så vi nöjde oss med 4×66 liter.

Sedan gick vi över Sundet och söderut längs den danska kusten utan problem tills vi kom ner i höjd med Hellerup, nästan framme i Köpenhamn.

Strax norr om hamninloppet kände vi att det luktade brännt. Precis efter det säg vi rök komma fram under ratten. En blick på mätarna avslöjade att babords motor kokade. Röken var vattenånga.

Efter att ha stängt av motorn och vädrat motorrummet såg vi att det sprutade ånga ur en ventil på motorn. En segelbåt i närheten kom snabbt fram, men åkte snart när vi förklarade att vi inte var i nöd.

Med en motor gick vi sedan in i Christianshavn, inte helt utan besvär. Båten går bra att köra med en motor men lite svårnavigerad på trånga ytor då den drar kraftigt åt babord utan babordsmotor.

Till slut tar vi oss in på en ledig plats i Christianshavns kanal:


Visa större karta

Kvällen och natten var mycket behaglig, och ett våldsamt åskväder följande morgon var mysigt att följa inifrån båten.

Under morgonen upptäckte vi att en kylvattenslang hade lossnat från värmeväxlaren och med den på plats fungerande båda motorerna igen.

Cirka klockan 15.15 lämnade vi Christianshavn. Efter en kort tur i den stora kanalen genom Köpenhamn upptäckte vi att oljetrycket sjönk och att motorn blev alldeles för varm. Babords motor fick stängas av igen, men under mer kontrollerade former. Styrbords motor fick gå ensam på normala 3100 varv/minut, men orkade inte riktigt det utan att bli minst 10 grader varmare än normalt, så gasen drogs ner något till 2500 varv. Vi höll ändå runt 9 knop.

Skumt att bevaka mätarna där halva instrumentbrädan är ”död”:

Notera gasreglagen:

Utanför hamnen kontollerade vi oljelocket och den återfixerade kylslangen utan att hitta fel. Däremot upptäckte vi att kylvattenfiltret var helt torrt, ingen vatten pumpades in i kylsystemet.

I stället för att undersöka pump eller genomföringar beslöt vi oss för att gå ända hem på en motor.

På 2500 varv gjorde vi 8,4-9,6 knop och hade en resa på runt 28-29 sjömil, runt tre och en halv timme, framför oss. Vi gick rakt norrut väst om Vem till Helsingør på sammetsliknande vatten i strålande sol.

Klockan 17.45 rundade vi Helsingør. Norr om Helsingør rullade gammal sjö in från Kattegat och det började gunga lite. Solen gick i tunna moln men sken igenom på oss och tumlarna vi mötte.

Cirka klockan 18.45 gick vi in i hemmahamn och igen var det lite knivigt att finmanöverera båten med bara en motor. Trimaranen utaför vår plats hade båda pontonerna utspända så det var trångt, men vi var å andra sidan ensamma i hamnen. Efter fyra fem framåt-bakåtsnurrar utanför stolparna var hade vi roterat 90 grader och kunde dra oss in med spjärn mot stolparna.

Klockan 19 stod vi på bryggan och hade packat ur båten efter en på det hela tagen fantastiskt tur. De som säger att det är tråkigt att åka båt i Skåne är helt ute och cyklar.

4 Comments

  1. […] sig…? Posted by admin on 13 september, 2011; This entry is filed under Laga och fixa. Problemet med motorn tycks vid en första titt sedan hemkomsten vara lätt åtgärdat. Säljaren av båten trodde att […]

  2. […] I efterhand tycker jag att det var bra att pumpen rasade när den var hårt bevakad och i hamn 50 meter från en butik med ny pump och inte ute till sjöss. […]

  3. […] i styrbordstanken. Därmed är det lika mycket bränsle i båda tankarna efter att vi tvangs köra hem från Köpenhamn med en […]

  4. […] gick det ju bra att ta sig hem på en motor (det har ju ju gjort förr), men vi vill ju förstås laga detta så snart det går. Att byta en vajer kan inte vara så […]

Leave a Reply