Ny el med skiljerelä utan galvanisk korrosion och farliga kablar

Elen är äntligen fixad. Det värsta i alla fall. Den gode Jonas, en kontakt förmedlad av Dragan, var trevlig, noggrann och duktig i den mån en lekman kan avgöra sådant.

Nu ska det inte längre uppstå galvanisk korrosion, och inget är helt utan säkringar, vilket var fallet tidigare.

Jonas rev ut allt gammalt kablage från batterilådan (under trappan ner till akterruffen), satte dit nya masterplintar, säkrade rubbet (se bild el2.jpg och el3.jpg), satte dit kopplingsplintar i motorrummet och drog en massa ny tråd (bild el4.jpg).

Nu har vi ett också ett skiljerelä (som säljaren av båten lovade att montera, det ingick i dealen) som ser till att vi inte drar ur startbatteriet med kylskåpet

En del av de riktigt feta kablarna var helt värdelösa och potentiellt farliga eftersom en del saknade isolering och på andra satt kabelskorna helt löst (bild kabel1.jpg).

De två huvudbrytarna var ”lite konstigt kopplade”, så nu är den vänstra brytaren huvudbrytare och den högra fungerar endast som reglage för att koppla ihop start- och förbrukningsbatterierna på samma krets (bild el1.jpg). Eftersom startbatteriet nu inte laddas på landströmmen kan det i nödfall krävas att man kopplar ihop alla batterier om startbatterierna skulle vara helt urladdade.

Upprensningen i batterilådan gav också att de distansreglar som nu är monterade på lådans kanter inte längre behövs (bild klack1.jpg och klack2.jpg). Vi får se om det blir aktuellt att sänka trappsteget igen. (Det har låg prio.)

Leave a Reply