Kylproblemet kom av skit i filtret

Det kylproblem vi hade på SB motor i helgen har fått sin förklaring. När jag äntligen fick av locket på det nya kylvattenfiltret visade det sig att det var delvis igensatt med halvt förmultnad växtlighet, troligen från vår egen grumliga hamn.

Efter att ha rensat filtren körde jag motorn på tomgång i hamnen för att se hur varm den blev.

Det tog cirka tre kvart att komma upp i normal gångtemperatur, strax under 80 grader, och där stannade mätaren. Jag lät motorn gå runt 20 minuter till, med varierande gaspådrag, utan att det påverkade temperaturen.

Ett tag blev jag orolig när oljetrycket så lågt ut (se bilden), men när jag gav gas gick det upp till normala knappt 60 PSI direkt.

volvo penta temperaturmätare oljetrycksmätare

 

Anledningen till att de nya filtren inte var rensade (här kommer en kvalificerad gissning) är att det skapas ett undertryck i kylsystemet som gör det ohyggligt svårt att vrida av locken. Jag har ett redskap på gång som gör detta lättare.

2 Comments

  1. […] jag skrev här har det varit svårt att öppna locken till de nya Vetusfiltren för kylvatten till motorerna. För […]

  2. […] det skarpa testet på hur värmen utvecklas i SB motor. Jag trodde att det skulle räcka med att rensa filtren (nu när jag har ett verktyg att öppna dem med). Det gjorde det inte, inte helt i alla […]

Leave a Reply