Fortfarande problem med temperaturen på SB motor

Dagens tur till Hornbæk blev det skarpa testet på hur värmen utvecklas i SB motor. Jag trodde att det skulle räcka med att rensa filtren (nu när jag har ett verktyg att öppna dem med). Det gjorde det inte, inte helt i alla fall.

Instrumentpanel Storebro 34 Volvo Penta TAMD 41B

På den ganska dåliga bilden ser man med lite vilja att SB-mätaren står på 85 grader.

På 2000 rpm låg temperaturen på cirka 80 grader, på 2500 gick den upp till 85 grader och på normal marschfart på 3100 varv hann den gå upp till 90 grader innan jag tog ner farten.

Filtren är rena och det är bra flöde av sjövatten, det finns kylarvätska. Vad kan det vara för fel?

4 Comments

  1. […] Kylningen på SB motor blev ännu sämre i går och temperaturen gick upp till 90 grader på ännu lägre varv än senast. […]

  2. Varför tror du att tempen är fel. Vad visar bb.

    Danne

  3. Ok jag fattar poängen 1

  4. Hej Dan!
    Jag får inga tydligen uppdateringar om att det har kommit in kommentarer som jag borde få.
    BB visar kanske 78 grader, SB runt 90.

Leave a Reply